Het Utrechtse Shared Stories Group investeert flink in Bruna om de boekhandelketen weer in de zwarte cijfers te krijgen.
Dat meldt het Financieele Dagblad.
Bruna vertalen naar deze tijd, dat is de opdracht van oud-CEO, commissaris en mede-eigenaar Wiet de Bruijn van Shared Stories Group.
Voor wie nog nooit van Shared Stories Group gehoord heeft: het is de grootste speler op de Nederlandse boekenmarkt.
Met 55 eigen winkels en 233 franchisezaken is de groep niet alleen de moeder van de Bruna-formule, ook VBK Uitgevers en online boekenclub Bookchoice varen onder de vlag van Shared Stories Group.
Wat is de bedoeling van de overname?
Met de kennis van het boekenvak die de groep in huis heeft, moet Bruna verder ontwikkeld worden. En dat betekent: fors investeren in de vernieuwing van Bruna.nl, winkelautomatisering en een nog niet verder omschreven loyaliteitsprogramma waarmee Bruna zich van concurrenten als Bol.com moet onderscheiden.
Auteur en lezer met elkaar verbinden
Natuurlijk wordt ook aan de winkelformule zelf gesleuteld. Hierbij moet gedacht worden aan uitbreiding van het kernassortiment en een andere winkelinrichting zoals een thematische rangschikking.
De meeste uitgevers stoten vandaag de dag hun boekwinkels af, Bruna doet precies het omgekeerde. Auteur en lezer met elkaar verbinden, is daarbij het mantra. Wie die verbinding wil realiseren, moet meer van de lezer afweten en daartoe biedt digitalisering ongekend grote mogelijkheden.
De Bruijn ziet de fysieke winkels als dé unique selling proposition van het nieuwe Bruna. À la Coolblue: de online markt op mét fysieke winkels.
De Bruijn mikt op zwarte cijfers voor Bruna in 2019. Shared Stories Group boekte vorig jaar een nettowinst van 5,7 miljoen euro dankzij de overname. Voorafgaand aan de verkoop stopten de vorige eigenaars ING en PostNL 34 miljoen euro in de boekwinkelketen.